Rada pracuje nad budżetem

W dniu 17 października o godzinie 17:30 odbyła się kolejna, czternasta sesja Rady Dzielnicy Włochy. Dużą część sesji poświęcono dyskusji o budżecie, przedstawiamy więc szczegółowo jej przebieg.

Od pierwszych minut w sesji uczestniczyło siedemnastu radnych, co pozwoliło rozpocząć obrady. W pierwotnym porządku obrad znajdowały się punkty dotyczące wyrażenia opinii na temat: załącznika dzielnicowego do projektu budżetu Miasta na 2020 rok oraz nadania nazwy ulicy na pograniczu Włoch i Ursynowa.  Na wniosek przewodniczącego, po przegłosowaniu, do porządku dołączono punkt o wyrażeniu opinii na temat zmian budżetowych odnoszących się do roku bieżącego. Po jednomyślnym głosowaniu nad nowym porządkiem radni przystąpili do dyskusji.

Najpierw budżet

Głos zabrał skarbnik Pan Andrzej Mucha. Wstępny budżet na rok 2020 zakłada wydatki na poziomie 237 mln zł., z czego 195 562 mln przeznaczono na wydatki bieżące, natomiast 41 526 mln na wydatki inwestycyjne. Ponieważ na dzień 30 września występowały niewielkie deficyty w wykonaniu budżetu, pomimo zwiększenia o 5,7 mln zł. wydatków na oświatę, skarbnik zaproponował, aby kwotę, którą przedstawił Zarząd, rozbić na poszczególne kierunki:

  • 7 mln utrzymać w uchwale na zwiększenie wynagrodzeń i dotację dla placówek niepublicznych,
  • 1,7 mln na bieżące utrzymanie dróg gminnych,
  • 0,5 mln na dotację przedmiotowe dla instytucji kultury,
  • 0,3 mln na OSiR,
  • 0,9 mln –na ochronę środowiska,
  • 1,2 mln – utrzymanie urzędu i
  • 2 mln –na ZGN.

Pan Andrzej Mucha zwrócił uwagę, że ZGN stracił najwięcej w porównaniu z r/r, ale uspokajał również, że w ciągu roku zawsze na ten cel przyznawane są dodatkowe fundusze. W uzasadnieniu wskazał na podwyżki wynagrodzenia w związku z podniesieniem  płacy minimalnej. W szacunkach została również uwzględniona inflacja, której wzrost w przyszłym roku może przyspieszyć. Ponieważ jest to dopiero projekt budżetu, nie ma w nim subwencji oświatowej oraz udziału dzielnicy w  przychodach z podatków od osób fizycznych i prawnych.

Przeniesienia z roku bieżącego

W drugim załączniku wnioskujemy o przyznanie kwot, które chcemy przenieść z roku bieżącego – kontynuował skarbnik. Zadania, które nie zostały wykonane, opiewają na 10 mln zł. Jest to m. in. budowa ul. Szyszkowej czy żłobek przy ul Krakowiaków. Nie udało się również wykonać remontów ulic: Pryncypialnej – 150 tys. zł, Flisa – 80 tys., Załuski – 500 tys., Zbiorowa – 200 tys., Janka Muzykanta 400 tys. Również w tym załączniku znalazł się wniosek o zwiększenie budżetu o 8,45 mln na nowe zadania oraz projekty poza dzielnicowe. Należą do nich projekt i budowa zespołu szkolno – przedszkolnego przy ul. Instalatorów oraz budynek komunalny przy ul. 1 Sierpnia.

Radny Chrystian Młynarek zwrócił uwagę, że większość tych inwestycji nie jest wpisana do projektu budżetu. Głosowanie odbyło się nad projektem, w którym nie ma żłobka, budynku komunalnego czy zespołu szkolno – przedszkolnego. Dodatkowo wskazał pozycję, których nie było w latach poprzednich, ponieważ zadania te były wykonywane przez pracowników urzędu, a nie zlecane na zewnątrz, np. obsługa prawna, na którą przeznaczono 120 tys. zł. Najbardziej dziwił się wydatkom na obsługę zamówień publicznych (20 tys.). Zwrócił również uwagę na koszt najmu długoterminowego pojazdów służbowych dla zastępców burmistrza. Zaproponował również, aby zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na stypendia socjalne. Przytaczając koszt przygotowania nieruchomości do zbycia na poziomie 37 tys., dopytywał, których nieruchomości zarząd będzie się pozbywał.

Odpowiedź Burmistrza

W odpowiedzi głos zabrał burmistrz Artur Wołczacki. Wzrost kosztów pracy uzasadnił brakami kadrowymi, a co za tym idzie koniecznością zatrudniania dodatkowych osób na umowę zlecenie. W samym wydziale architektury brakuje 13 osób – oświadczył. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy wskazywał na decyzje rządowe, które wprowadzają zadania dla samorządu, mające na celu poprawę jakości życia. Przytoczył również prognozy, mówiące o uszczupleniu budżetu miejskiego o 900 mln, wynikające z mniejszych wpływów z podatków.

– Przewodniczący klubu PiS Chrystian Młynarek dopytywał burmistrza o obsługę fotograficzną i filmy promocyjne, na które przeznaczono 50 tys. zł.  Niestety, nie otrzymał odpowiedzi.

– Radny Adam Siek wrócił do pytania o samochody służbowe. Burmistrz tłumaczył konieczność przebywania jego zastępców w różnych częściach dzielnicy, stąd potrzeba najmu tych pojazdów. Podkreślił, że nie są to auta luksusowe. Koszt utrzymania pojazdów urzędowych wynosi: 1300 zł/miesiąc – leasing Škody Octavia w dyspozycji burmistrza Artura Wołczackiego, 3 400 zł/miesiąc – najem długoterminowy dwóch Opli Astra dla zastępców oraz rata 1,300 zł za dostawczego Forda.

– Radny Dominik Wymysłowski, odnosząc się do słów radnego Młynarka, zwrócił uwagę na wzrost wydatków majątkowych na poziomie 41 mln, natomiast wspomniany żłobek wskazał jako wpisany w wieloletnią prognozę finansową i zapewnił, że wkrótce powstanie.

– Radny Radosław Sosnowski stwierdził, że trudno jest oszacować na tę chwilę, czy obniżka PIT faktycznie obniży wpływy do budżetu.

– Radny Łukasz Jarosz dopytywał o koszty związane z działalnością Ośrodka Sportu i Rekreacji, którego budżet na wynagrodzenia dla pracowników ustalono na poziomie 2,5 mln zł. Dla kogo w takim razie przeznaczone jest 186 tys. jako wynagrodzenie dodatkowe? Zainteresowanie radnego wzbudziła również kwota 150 tys. przeznaczona na organizację pozarządowe.

– W odpowiedzi pani burmistrz Monika Kryk poinformowała, że kwota przeznaczona jest na konkursy ofert składane przez organizacje. Odpowiedź uzupełnił skarbnik, wskazując, że wynagrodzenie dodatkowe przeznaczone jest na wypłatę tzw. trzynastki, którą otrzymują wszyscy pracownicy samorządowi.

– Na koniec dyskusji w tym punkcie Przewodniczący Obrad radny Mariusz Czapla podkreślił że budżet inwestycyjny na przyszły rok wynosi 42 mln, zestawił go z budżetem sąsiednich dzielnic (Ursus 26 mln, Ochota 27 mln), Włochy otrzymały o połowę więcej. Wniosek został przegłosowany, 12 radnych było „za”, 4 „przeciw”, dwoje wstrzymało się od głosu.

Poprawki do budżetu na kolejny rok

Jak poinformował przewodniczący komisji finansów, radny Michał Hausman, komisja po wyjaśnieniu wątpliwości z obecnym na komisji skarbnikiem, zaopiniowała pozytywnie te zmiany.  Tym samym budżet powiększył się o 876 tys. które trafią do planu dochodów oraz 33 772 zł. przekazane z miasta na dotacje dla biblioteki i domu kultury oraz odszkodowanie dla Szkoły Podstawowej nr 94.

W projekcie budżetu znalazły się też następujące pozycje:

  • 150 tys. na zakup samochodu dla Domu Kultury
  • 30 tys. na zakup pieca Centralnego Ogrzewania dla Domu Kultury
  • 30 tys. dla OSiR na wydatek celowy
  • 100 tys. koszt zakupu i montażu klimatyzatorów w przedszkolach nr 78 i 314
  • 150 tys. wynagrodzenie dla Urzędu Dzielnicy
  • 30 tys. system konferencyjny w sali obrad
  • 70 tys. na zakupy informatyczne

W sumie 1,7 mln przeznaczono na dotacje celowe, pochodzące ze zwiększonego planu oraz przesunięć z wydziału oświaty.

W tym punkcie wnioskowano również o przesunięcie wydatków inwestycyjnych niezrealizowanych w bieżącym roku  na rok następny. Są to środki przeznaczone na:

modernizację ul. Aksamitnej, ul. Tynkarskiej, ul. Kolumba, ul. Dzwonkowej, przebudowę ulicy Szyszkowej oraz budowę ulic Popularnej i Przerwanej.

– Radny Christian Młynarek stwierdził, że o 41 mln na 2020 rok można wnioskować, ale następnie trzeba umieć wykorzystać te środki. Ponieważ z obecnego budżetu nie zostało zrealizowane inwestycji za ponad 15 mln, pytał o powód zaistniałej sytuacji. Dalej wymieniał niezrealizowane projekty Budżetu Partycypacyjnego, tj. alejki parkowe, oświetlenie czy fontanna. Retorycznie pytał, jak zachęcić mieszkańców do wzięcia udziału w Budżecie Obywatelskim, skoro wybrane pomysły  nie są realizowane.

– Na pytanie, kiedy doczekamy się tych realizacji, burmistrz Artur Wołczacki odpowiedział: „jak najszybciej”

– Radny Michał Wąsowicz próbował ustalić, jakie są przyczyny opóźnień w realizacji remontu Szkoły Podstawowej nr 94. W odpowiedzi naczelnik wydziału inwestycji pan Michał Niziński poinformował o rozbiciu tego zadania na część zewnętrzną (boiska) i cześć wewnętrzną. Ta druga ma szanse rozpocząć się jeszcze w tym roku.

W głosowaniu za poprawkami było 11 radnych, 6 przeciw.

Ostatnim punktem dotyczącym opinii radnych była propozycja nadania nazwy ulicy „Pilotów” obiektowi miejskiemu znajdującemu się na pograniczu Ursynowa i Włoch. Przewodnicząca komisji Infrastruktury i Ochrony Środowiska Pani Magdalena Kaźmirowicz-Młot przedstawiła pozytywne stanowisko ww. komisji. Bez dyskusji w tym punkcie obrad 17 radnych zagłosowało za nadaniem takiej nazwy.

Interpelacje i zapytania radnych:

Mateusz Załęski złożył interpelacje w sprawach:

– zorganizowania wydarzenia pn. „Bieg Włochowski” czyli inicjatywa  utworzenia cyklicznego wydarzenia, jakim byłby masowy bieg ulicami Włoch na dystansie 5️ km i 10 km

– zabezpieczenia terenu i budynków po dawnym przedsiębiorstwie „Warsowin”

Michał Hausman:

– dlaczego zamiast stołówki w przedszkolu na ul. Parowcowej zdecydowano się na korzystanie z usług cateringowych?

– czy w związku z rozbudową szkoły przy Radarowej zmieni się organizacja ruchu w jej okolicy?

Naczelnik wydziału inwestycji, pan Michał Niziński, wyjaśnił, że najistotniejsza była przestrzeń dydaktyczna, dlatego zabrakło miejsca na budowę kuchni. Odnośnie organizacji ruchu przy Radarowej, usłyszeliśmy, że takie rozważania będą prowadzone na kolejnych etapach inwestycji.

Przedszkole przy Parowcowej

– Radny Michał Wąsowicz przypomniał, że termin zakończenia budowy  przedszkola (przy Parowcowej – przyp. red.) upłynął 30 września. Prosił o podanie daty zakończenia inwestycji jak również o udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Czy urząd powołał już formalnie przedszkole?”

Burmistrz Artur Wołczacki przekazał informację, że przedszkole zostanie powołane na najbliższej sesji rady miasta, a w ciągu dwóch tygodni zostaną złożone wnioski o przeprowadzenie odbiorów.

-Radny Christian Młynarek pytał, dlaczego został odwołany 10 kilometrowy bieg charytatywny planowany na ulicy ks. J. Chrościckiego.

– W odpowiedzi burmistrz Wołczacki stwierdził, że z przyczyn zależnych od organizatora.

– Radny Christian Młynarek złożył dwie interpelacje. Pierwsza dotyczy połączenia autobusowego z Okęcia do przychodni na ul. Cegielnianej, druga spraw lokalowych i sposobu rozpatrywania  wniosków mieszkańców.                                 .
– Radny Michał Hausman zwrócił się z prośbą do zarządu o podjęcie rozmów z ZDM w sprawie dzikiego parkowania wzdłuż ul. Instalatorów w związku z rozwojem terenów należących do Rakowa.

– Pozostając przy Instalatorów, radny Tomasz Pisarek prosił o ustalenie, jak długo potrwają uciążliwe remonty tej ulicy.

– Radny Radosław Sosnowski dopytywał, czy Zarząd Dzielnicy Włochy rozmawiał z przedstawicielami ABW, która dysponuje działką w sąsiedztwie planowanej inwestycji na terenie po dawnym przedsiębiorstwie Warsowin. Burmistrz potwierdził, że takie rozmowy się odbyły.

– Radny Mahbub Siddique-Olesiejuk chciał uzyskać informację na jakim etapie jest rozpatrzenie jego interpelacji o przesunięcie słupków w okolicach 1 Sierpnia 36A tak, aby mogły tam parkować karetki. – Burmistrz Artur Wołczacki potwierdził, że dopyta o to w ZDM.

Parkowanie na Okęciu i ogrodzenie Parku Kotańskiego

– Radny Mahbub Siddique-Olesiejuk kontynuował pytania do burmistrza Wołczackiego: jak rozwiązać problem parkowania na Wysokim Okęciu? Czy planowane jest ogrodzenie boisk w parku Marka Kotańskiego? Burmistrz Wołczacki potwierdził, że są plany ogrodzenia boisk. Natomiast jako środki doraźne rozwiązania problemu parkowania wskazał udostępnienie działki przy 1 Sierpnia pod zaplecze budowy prowadzonej  przez spółdzielnię mieszkaniową. Przekazał również informację, że zmniejszono o jeden budynek planowany kompleks na terenie Warsowina z przeznaczeniem na miejsca parkingowe.

– Radny Dominik Wymysłowski odniósł się do miejsc parkingowych przy szkole na ul. Radarowej. Wnioskował o rozpatrzenie możliwości budowy miejsc typu kiss&fly stawiając za wzór rozwiązanie funkcjonujące na lotnisku Chopina.

– Radny Michał Wąsowicz pytał, czy są planowane konsultacje dotyczące zagospodarowania terenu Warsowin?  W odpowiedzi burmistrz Artur Wołczacki przekazał, że odbędą się bliżej realizacji i zostaną przedstawione różne koncepcje.

– Radny Michał Wąsowicz chciał poszerzyć wiedzę, na jakim etapie jest pozyskiwanie terenów pod kompleks szkolno-przedszkolny przy ul. Instalatorów. Burmistrz poinformował, że rozmawiał w tej sprawie z prezesem MPO i jest wstępna zgoda zarządu i rady nadzorczej na przekazanie działki jako grunt zamienny. Po stronie urzędu dzielnicy jest wskazanie działki zastępczej wraz z wyceną.

– Radny Rafał Trojan skierował pytanie do nieobecnego na sali  burmistrza Sebastiana Pilińskiego, o  stan lokowania darmowych gabinetów stomatologicznych w palcówkach oświaty.

– Radna Halina Berłowska również skierowała pytanie do nieobecnego burmistrza, kiedy zostanie ogłoszony konkurs na dyrektora placówki przy Parowcowej? W zastępstwie na to pytanie odpowiedział burmistrz Wołczacki. Konkurs zostanie ogłoszony po najbliższej sesji rady miasta, w lutym będzie podpisana stosowna umowa, a od marca ruszy nabór do nowego przedszkola.

Ostatnim punktem sesji były „sprawy różne”. Podczas tej części głos zabrał jeden z mieszkańców. Pytał o koszty budowy przedszkola przy ul. Parowcowej oraz metodykę wyboru technologii zastosowanej do jego budowy.

Przypominamy Państwu, że każdy mieszkaniec naszej dzielnicy może uczestniczyć w obradach Rady Dzielnicy Włochy i zabierać głos na koniec obrad po uprzednim zgłoszeniu do Wydziału Obsługi Rady.

ML

One thought on “Rada pracuje nad budżetem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *