Nowy rok szkolny, nowe wyzwania.
O sytuacji we włochowskiej oświacie na początku roku szkolnego rozmawiamy z Sebastianem Pilińskim, Zastępcą Burmistrza odpowiedzialnym za oświatę.
Gazeta Włochowska: Czego możemy się spodziewać po nowym roku szkolnym 2019/2020?
Sebastian Piliński : Liczę, że uczniowie mogą spodziewać się wielu wartościowych lekcji oraz wielu przyjaźni, a rodzice – mam nadzieję – spokoju i poczucia, że wszyscy pracujemy dla dobra włochowskiej szkoły.
GW: Spokoju raczej trudno się spodziewać, ubiegły rok szkolny obfitował w wiele emocji. Choćby związanych ze strajkiem nauczycieli.
SP: Tak, okres strajku dał nam się wszystkim we znaki. Cieszę się, że wszystkie egzaminy przebiegły bez komplikacji, a nasze placówki stanęły na wysokości zadania. Spodziewam się, że ten rok będzie spokojniejszy.
GW: Taka jest intuicja burmistrza sprawującego nadzór nad oświatą?
SP: Nie tyle intuicja, ile świadomość, że ostatnie miesiące to dobry i szczególnie pracowity czas dla naszej oświaty, co przełoży się na kolejny rok szkolny.
GW: Co udało się w takim razie zrobić?
SP: By wymienić tylko kilka rzeczy, warto odnotować wprowadzenie do szkół lokalnego systemu wsparcia, poszerzenie zajęć językowych od 4 klasy podstawówki czy zajęć sportowych w szkołach. Z inwestycji oświatowych powoli kończymy budowę przedszkola przy ulicy Parowcowej, rozbudowujemy szkołę podstawową nr 88 przy ulicy Radarowej oraz przygotowujemy rozbudowę przedszkola przy Rybnickiej. Zabieramy się także za budowę pierwszego od kilkudziesięciu lat żłobka we Włochach.
GW: Po kolei zatem. Czym charakteryzować ma się Lokalny System Wsparcia?
SP: Jest to nowa jakość w polityce społecznej dzielnicy. Ledwie kilka dzielnic prowadzi swoje lokalne systemy wsparcia dzieci i młodzieży. Nasz pozwoli na wiele godzin zajęć socjoterapeutycznych, korepetycji oraz wsparcia dla potrzebującej młodzieży. Nie będziemy zamykać polityki społecznej w ośrodku pomocy społecznej czy placówkach wsparcia dziennego. Będziemy z tymi treściami na miejscu – w szkole, czyli blisko ucznia i ognisk zapalnych jego problemów.
GW: Co z dodatkowymi językami i sportem w szkołach?
SP: Do tej pory zajęciami z DRUGIEGO języka obcego mogła się cieszyć tylko szkoła przy ulicy Promienistej. Od tego roku szkolnego z wcześniejszego wprowadzenia drugiego języka skorzystać może również szkoła podstawowa nr 66 oraz szkoła podstawowa nr 227. Mam nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym pozostałe placówki dołączą do nas i ustanowimy 4 klasę dzielnicowym standardem. Co do sportu, to nawiązaliśmy pogłębioną współpracę z Polskim Związkiem Koszykówki, gdzie prowadzić będziemy dzielnicowy pilotaż programu SMOK wspierającego rozwój koszykówki. W projekcie są też dodatkowe zajęcia oraz kursy na trenerów, a także sprzęt w postaci piłek i koszulek. Podobny projekt uruchamia Związek Piłki Ręcznej w Polsce, gdzie również nasz wniosek zyskał akceptację i awans. W perspektywie mamy również rozwój w dzielnicy szermierki we współpracy z Polskim Związkiem Szermierki. Cieszy jak nigdy dynamiczny rozwój piłki nożnej w naszej dzielnicy. Coraz więcej dzieci uczęszcza do klubów i szkółek działających przy szkołach.
GW: A co dalej z bardzo głośną sprawą modernizacji i rozbudowy szkoły podstawowej nr 94 przy ulicy Cietrzewia? Była to jedna z najważniejszych spraw ubiegłej kadencji.
SP: Nadrabiamy tempo tej bardzo zagmatwanej realizacji ubiegłej kadencji. Dobrze obrazujący to będzie przykład monitoringu. Z jednej strony dotychczasowa modernizacja zakładała instalację nowej sieci monitoringu przy rozbudowanej części szkoły, lecz nie była kompletna i kompatybilna ze starym monitoringiem. Należało pochylić się nad tą sprawą od nowa i sfinansować wcześniej niezaplanowane wydatki.
GW: A jak perspektywa finansowa oświaty? Czego możemy spodziewać się na tym polu?
SP: Niestety nosimy ciężar reformy edukacji oraz podwójnego rocznika w szkołach ponad podstawowych. Przy tym subwencja oświatowa nie przynosi ulgi finansom oświaty, ponieważ pokrywa jedynie ich część. Pojawiają się także niestety nieprzewidziane sytuacje, na jakie trzeba pilnie reagować. W tym roku doświadczyliśmy nieoczekiwanej fali upałów, co odbiło się na kondycji najmłodszych. Dwie placówki szczególnie wymagają dodatkowych środków inwestycyjnych na poprawę komfortu funkcjonowania, a są to przedszkole 419 przy Ryżowej oraz 314 przy 1 Sierpnia 36a.
GW: Jak nasze szkoły ponadpodstawowe poradziły sobie z podwójnym rocznikiem w rekrutacji?
SP: Stawiliśmy czoła temu wyzwaniu wspólnie z innymi dzielnicami Warszawy i mogę powiedzieć, że solidarność w tym względzie jest budująca. Wszystkie wygaszone licea w mieście zostały reaktywowane i wprowadzono tam ponownie młodzież jak w przypadku ZS Gładkiej czy ZS przy Promienistej.
GW: Czy to będzie oznaczało, że przy Promienistej będą oddziały przedszkolne, podstawówka i reaktywowane liceum?
SP: Tak, działaliśmy z jednej strony zgodnie z imperatywami polityki miejskiej, a z drugiej strony we współpracy z dyrekcją placówki. Mogę tylko wyprzedzić pojawiające się pytania mówiąc, że szkoła ma oddzielne wejścia i świetną kadrę, która dba o bezpieczeństwo tak najmłodszych, jak i najstarszych.
GW: Wracając do upałów – na czym polegać będą planowane prace w przedszkolach?
SP: Ze względu na duże nasłonecznienie sale, gdzie odbywają się zajęcia dzieci zamieniają się w prawdziwą saunę. Osobiście skontrolowałem placówki w największe upały i mogę powiedzieć, że szczególnie potrzebna jest tam klimatyzacja mogąca obniżyć temperaturę odczuwalną choćby o te kilka stopni.
GW: Tylko czy finanse pozwolą skoro sytuacja jest trudna?
SP: Środki na (znacznie tańszą niż w P314) realizację w Przedszkolu 419 już znaleźliśmy choć nie było to łatwe. Mam nadzieję, że i drugą placówkę uda się doposażyć w system klimatyzacji z oszczędności na koniec roku budżetowego.
GW: Nie pozostaje nic innego, jak tylko trzymać kciuki.
SP: Trzymajmy więc wszyscy razem.
Na koniec krótka statystyka. 2 września 2019 w naszej dzielnicy rozpoczęło naukę 691 przedszkolaków w dziesięciu placówkach przedszkolnych, 434 uczniów w sześciu szkołach podstawowych, 553 w trzech liceach, oraz 85 w technikum.
Zdjęcie: Dyrektorzy przedszkoli na spotkaniu organizacyjnym roku szkolnego 2019/2020