Niskie Okęcie rozkopane

Przez wiele lat na Niskim Okęciu nie było żadnych dużych inwestycji drogowych ani większych remontów infrastruktury drogowej. Sytuacja ta ulega na szczęście zmianie.

Wyjątkowo długo oczekiwaną przez mieszkańców inwestycją jest remont ul. Szyszkowej. Ulica ta ma bardzo duże znaczenie dla tej części Dzielnicy Włochy. Szyszkowa jest ulicą zbierającą ruch z wielu prostopadłych do niej uliczek osiedlowych, a także dojazdem do mniejszych i całkiem dużych przedsiębiorstw oraz połączeniem Okęcia z Opaczą. Ta wielofunkcyjność sprawia, że znaczenie tej drogi jaki wielkość ruchu na niej jest znacząco wyższe niż wielu innych dróg o podobnych parametrach technicznych. Intensywność ruchu zarówno samochodów osobowych jak i dostawczych oraz brak odnowienia przez wiele lat spowodowały w zasadzie całkowitą degradację pasa drogowego, czyli zarówno samej jezdni jak i pobocza oraz nielicznych dotąd fragmentów chodnika. Nie może więc nikogo dziwić radość mieszkańców, że po prawie 20 latach od pierwszych zapowiedzi wreszcie rusza wyczekiwany remont generalny tej ulicy.

Planowanie tego remontu miało długą i dość trudną historię. Przez wiele lat nie było na ten cel środków w Dzielnicy Włochy. Ponieważ plan oprócz remontu zakładał zmianę przekroju pasa drogowego, dobudowanie do jezdni chodników oraz złagodzenie zakrętów w pobliżu skrzyżowania ul. Szyszkowej z ul. Aksamitną, konieczne były wykupy fragmentów działek przyległych do obecnego pasa drogowego. Na to też nie było pieniędzy, a gdy się pojawiły, procedury trwały bardzo długo. Kolejną trudnością było zgranie terminowe remontu pasa drogowego z remontami instalacji podziemnych wszelkich mediów jakie w tym pasie drogowym istnieją lub będą miały istnieć na koniec przebudowy. Należało również dokonać uzgodnień i dopilnować, aby wszyscy gestorzy sieci mediów byli gotowi na remont swoich instalacji w tym samym czasie. W obecnym stanie prawnym nie jest to łatwe zadanie.

Dopiero na początku obecnej kadencji samorządowej pojawiło się światełko w tunelu. Władze Dzielnicy uzbierały w końcu kwotę teoretycznie mogąca pokryć koszt tej przebudowy oraz dokonały wszelkich uzgodnień z zainteresowanymi gestorami sieci.

Niestety rozpisany pierwszy przetarg nie przebieg pomyśli władz. Jego rozstrzygnięcie przypadło na okres gwałtownego wzrostu cen materiałów budowlanych jak i kosztów samego wykonawstwa.

W efekcie tego, oferty znacząco przekraczały zaplanowany budżet. Koniecznym okazało się przeniesienie planowanego remontu na kolejny rok i zgromadzenie kolejnych milionów złotych na ten cel.

Kolejny przetarg przyniósł rozstrzygnięcie i 15 lutego 2023 Zarząd Dzielnicy Włochy podpisał umowę z wykonawcą przebudowy ulicy. Wykonawca ma 12 miesięcy o dnia podpisania umowy na wykonanie całości zaplanowanych prac. Niestety na tym nie skończyła się historia pecha ul. Szyszkowej.

Okazało się, że wykonawca nie może szybko wejść na teren zasadniczej części zadania, gdyż nie ma ustalonego ruchu zastępczego, objazdów, jak również zmiany przebiegu trasy linii autobusowej nr 220.

Może się to komuś wydać kuriozalne, ale uzgodnienia tych szczegółów pomiędzy władzami dzielnicy, ZDM, ZTM i Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym potrwały kolejne 4 miesiące i ostatecznie zakończyły się w dniu 27 czerwca 2023.

W efekcie ustalono, że w dniu 1 sierpnia 2023 zostanie zamknięty dla ruchu kołowego odcinek ul. Szyszkowej pomiędzy ul. Działkową, a ul. Dzwonkową. Pozostała część do ul. Rebusowej zostanie zamknięta w późniejszym terminie, ale nie wcześniej niż we wrześniu. Dojazd do posesji będzie zapewniony, ale z doświadczenia można przewidywać, że nie będzie łatwy i wygodny. Autobus linii 220 przestanie na czas remontu dojeżdżać do pętli na Al. Krakowskiej. Linia zostanie skrócona do ul. Rebusowej, a jej ostatni przystanek będzie znajdował się przy skrzyżowaniu ul. Rebusowej z ul. Szyszkową. Pojazdy ZTM po wysadzeniu pasażerów będą odjeżdżać do pętli tymczasowej zlokalizowanej na ul. Środkowej. W celu umożliwienia postoju autobusów, tymczasowo powiększono mały parking ogólnodostępny zlokalizowany tuż poza granicą miasta Warszawy.

Odbiór tego miejsca zaplanowano na 28 lipca 2023.

Miejmy nadzieję, że jest to już koniec kłopotów i komplikacji związanych z tą inwestycją, prace ruszą w wyznaczonym terminie oraz że będą prowadzone intensywnie i nieprzerwanie do samego końca.

Będziemy się przyglądać losom remontu i sukcesywnie Państwa informować o postępach prac, harmonogramie prac oraz terminarzu zamknięć i otwarć remontowanych odcinków.

Drugą dużą i ważną dla mieszkańców Niskiego Okęcia inwestycją drogową jest przebudowa ulicy Mineralnej na odcinku od ul. Niedużej do ul. Skibickiej. Odcinek ten jest w zarządzie ZDM i to właśnie ta jednostka miejska w porozumieniu z inwestorem budującym przy tej ulicy zespół budynków biurowych wraz z halami magazynowymi prowadzi i nadzoruje inwestycję. Przebudowa polega na poszerzeniu jezdni, wybudowaniu wysepek rozdzielających pasy ruchu, budowie nowych przejść dla pieszych, wybudowaniu chodnika o szerokości 3 metrów wzdłuż całego przebudowywanego odcinka, dobudowaniu odpływów wody deszczowej, przeniesieniu instalacji napowietrznych, wybudowaniu wjazdów do nowych inwestycji oraz utworzeniu pasów zieleni wraz z posadzeniem 2 szpalerów drzew. Inwestycja ta trwa już kilka miesięcy i w zasadzie elementy infrastruktury, które znajdują się poza pasami ruchu już powstały. Wykonawca postawił tablice informacyjne, z których wynika, że odcinek przebudowywany zostanie zamknięty dla ruchu kołowego w okresie 10-23 lipca 2023. Niestety okres ten się już skończył, a pracy do wykonania przy pasach jezdni zostało jeszcze multum. Nie są zamontowane wszystkie studzienki odpływowe, nie są ustawione na właściwych wysokościach włazy do instalacji podziemnych, częściowo brakuje podbudowy drogi, nie wspominając o asfalcie oraz oznaczeniach pionowych i poziomych. Remont zapewne potrwa jeszcze kilka tygodni. W pasie nowej jezdni stoją np. słupy energetyczne, które trzeba przenieść, brakuje krawężników i wielu innych elementów. Szkoda, że wykonawca nie zaktualizował tablic abyśmy wiedzieli o ile wydłuży się zamkniecie dla ruchu tej ważnej arterii.

Wątpliwości budzą też niektóre elementy tej przebudowy. Wykonawca zaplanował zrównanie krawężników przejść dla pieszych z poziomem na jakim będzie wylana nawierzchnia bitumiczna.

Należy pochwalić to, że nie będzie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych ani dla rodziców z wózkami dziecięcymi. Zastanawiać może tylko fakt, że chodnik przy przejściu w okolicy skrzyżowania ul. Mineralnej z ul. Muszkieterów ma pochyłość nie w stronę jezdni a w stronę miejsc postojowych. Takie ukształtowanie chodnika może powodować zalewanie go przy większych opadach deszczu. Szkoda także, że projektant nie przewidział w projekcie miejsca na ścieżkę rowerową. Sumaryczna szerokość chodnika i pasów zieleni dawała taką możliwość. Poruszanie się jezdnią rowerzystów przy bardzo intensywnym ruchu samochodów dostawczych nie będzie ani bezpieczne, ani korzystne w kontekście płynności ruchu na tej ulicy. Kontrowersyjnym rozwiązaniem jest też montaż standardowych odpływów wody deszczowej na wjeździe do nowej inwestycji w sytuacji, gdy wjazd ten ma pochyłość w stronę zabudowań. W takim przypadku logika podpowiada założenie kanału odpływowego na całej szerokości wjazdu, tak aby nawalne odpady nie spowodowały zalania niżej położonego parkingu i budynku. Pomimo drobnych błędów inwestycję należy ocenić bardzo pozytywnie. Wybudowanie chodnika 3 metrowej szerokości z nawierzchnią złożoną z płyt chodnikowych betonowych a nie wyłożonego kostką, spowoduje, że będzie on wygodny do chodzenia zarówno w lecie jak i zimie. Uporządkowana zieleń i 2 szpalery nowo posadzonych drzew oraz nowe ledowe oświetlenie nowoczesnymi latarni stwarzają wrażenie bardzo eleganckiego i przyjaznego miejsca. Do tego poszerzona jezdnia z wybudowanymi wysepkami i azylami dla pieszych, stwarza możliwość utworzenia osobnych pasów ruchu dla skręcających w lewo, co zdecydowanie udrożni ruch na tej ulicy. Dla pieszych oczywiście najważniejsze są nowe przejścia wyznaczone we właściwych miejscach, które będą wygodne i bezpieczne. Ogólnie inwestycja ta jest bardzo potrzebna. Wydaje się być również wykonywana w sposób przemyślany i w wysokim standardzie projektowym, materiałowym i wykonawczym. Miejmy nadzieję, że nie będzie rozciągać się w nieskończoność i niedługo będziemy mogli jeździć i przechadzać się nową ul. Mineralną.DSC00690 300x225 - Niskie Okęcie rozkopane

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *