Newsy z Włoch – wrzesień
Szyszkowa nie nadrabia opóźnień
Przebudowa ulicy Szyszkowej zaczyna się robić niekończącą się opowieścią. Co prawda udało się dość szybko przebudować źle na plany naniesiony gazociąg, ale nadal etap budowy jest daleki od końca prac. Wg wszelkich znaków na niebie i ziemi, nie uda się do końca października uzyskać przejezdności na całej długości. Nie piszemy w tym miejscu o przejezdności asfaltową jezdnią, ale nawet po żwirowej podbudowie drogi. Co do chodników, to w większości miejsc już jest nowy chodnik, ale w wielu miejscach nie ma ciągłości albo zalegają na nim depozyty materiałów brukarskich. Ścieżka rowerowa uzyskała kontynuację od Działkowej do wjazdu do wypożyczalni przyczep, na niektórych odcinkach otrzymała już finalną warstwę asfaltu, ale sporo metrów brakuje aby połączyła się ze ścieżką przy ul. Rebusowej. Przy pracy 2-3 pracowników dziennie, do końca roku może nie udać się finalnie zakończyć tej inwestycji.
Popularna z już po awarii
Zakończyła się naprawa kolektora kanalizacji sanitarnej jaka od lipca trwała przy ul. Popularnej w pobliżu z ul. Techników. Wymiany wymagał kilku metrowy odcinek kanalizacji sanitarnej wybudowanej w jakieś 100 lat temu w technice ceglanego tunelu. Uszkodzony odcinek został wymieniony na prefabrykaty betonowe. Wykop został zasypany warstwami nowego podłoża, a każda warstwa mocno zagęszczona. Ubytek nawierzchni asfaltowej na całej szerokości jezdni uzupełniono betonowymi płytami. Autobusy wróciły na swoje stałe trasy. Nie jest do końca jasne kiedy ZDM odbuduje nawierzchnię asfaltową. Zapewne podczas tej czynności ponownie będą utrudnienia w ruchu, ale mamy nadzieję, że nie potrwają długo. Gdy tylko coś ustalimy w tej sprawie to Państwa poinformujemy.
Al. Krakowska do remontu
Przez kilka nocy z rzędu specjalistyczne firmy zajmujące się pomiarami drogowymi, dokonywały pomiarów ugięcia jezdni na al. Krakowskiej oraz odwiertów podłoża. W wielu miejscach na odcinku od parkingu P+R do ul. Hynka pomiar ugięć wypadł bardzo słabo i konieczne były odwierty dla potwierdzenia rodzaju podłoża podbudowy drogi. Wyniki tych odwiertów nie napawają optymizmem. Pierwsze 70cm to iły pylaste czyli materiał bardzo luźny, następne 40cm to piachy gliniaste, a dopiero powyżej głębokości 1,1m zaczyna się żwir i piach o właściwej nośności.
Niestety należy brać pod uwagę wariant, że ZDM zdecyduje się jedynie na sfrezowanie asfaltu i wylanie nakładki. Taka inwestycja będzie raczej tymczasową, bo dość szybko nowa nakładka zacznie się odkształcać i pękać. Al. Krakowska wymaga remontu, ale kompleksowego, z wymianą podbudowy drogi, chodników oraz dobudowaniem ścieżki rowerowej choćby po jednej stronie.
Chodnik przy Świerszcza
Urząd Dzielnicy Włochy bardzo się chwali, że doprowadził do rozpoczęcia budowy chodnika na ul. Świerszcza od ul. Rybnickiej do wiaduktu kolejowego. Faktycznie ZDM budowę rozpoczęło w sierpniu z wielkim animuszem i na sierpniu ten animusz się skończył. Od kilku tygodni nikt tam nie widział żadnego robotnika ani maszyny budowlanej. Na większości odcinków są już krawężniki i podbudowa, ale nigdzie jeszcze nie ma płyt chodnikowych, a na dodatek miejscami na środku pasa chodnika stoją słupy, których w tym miejscu być nie powinno. Czy mieszkańcy doczekają się nowego chodnika na gwiazdkę? Trudno to w tej chwili jednoznacznie rozstrzygnąć.